WeLCoMe To My Blog

Thursday, January 31

My First Holiday 2013-Sumatera Barat

Sorrylah kawan2... Lama jugak tak jenguk and update status terkini. Saya nie baru jew Ahad lepas 24/01/2013 tiba dari percutian ke Padang, Indonesia... Alhamdulillah perjalanan kami kesana baik sekali. Kami pergi tak ramai sangat pon cuma berlapan jer. Percutian 4 hari 3 malam yang cukup memenatkan tetapi fun sangat2.... Kali nie aku dapat bawa trip kawan2 off join the holiday. Awal pagi lagi aku dah siapkan puteriku ke sekolah. Barulah aku pulang ke kampung untuk ambil cousinku. Nasib baik ader sahabatnyer tolong hantar kami ke LCCT Sepang. Lega rasanya. Jam 2.00ptg berlepaslah kami ke Padang,Sumatera Barat. Kami dapat penerbangan petang atau Sore hehehe... Penerbangan kami sekejap jer cuma ambil masa satu jam. Sejam kemudian tibalah kami di Airport Minangkabau Padang, Indonesia... Sesampai disana kami telah pon ditunggu oleh Putra teman saya disana dari Hotel Orchid. Alhamdulillah sejak 2007 itulah hotel tempat penginapanku. Aku dah biasa dengan situasi hotel tue dan sudah ramai kenalan disitu. Mereka pon ramah2 orangnyer. Selesa aku berurusan dengan Roni's Tour. Lagipon hotel kami nie dekat dengan tempat Shoping di Jam Gadang tue. Jalan kaki jew.. Mudahkan... Tapi kali nie roni tidak dapat menemani perjalanan kami sebab masih berlibur di Belanda.hehehe.... Orang bujanglah katakan....
Perjalanan pertama kami tentunyalah tempat makan sebab masing-masing kelaparan. Mana tidaknya awal lagi dah keluar rumahkan. Nak dijadikan cerita tetiba perjalanan kami ke Bukit Tinggi jem teruk kerana ada kemalangan yang berlaku. Nak sampai ke rumah makan pon lambatlah jadinya. Pedih dah perut. Ada pula yang tak tahan nak terkucil hehehe.. kalau disana panggilnya "mau pipis"... memasing gelak sakan bila nak berkata-kata... Yelah bahasa disana udah beda. Kalau kitanak terangkan pon ada perkataan yang mereka kurang faham. Aku pon kene bercakap sedikitlah bahasa yang mudah difahami...kan...
Fuhh.. lega bila dah sampai kt rumah makan...  Masing2 mcm phirana makan sedaplah katakan dpt mkn nasi padang. Beras baru lg.. Nak pulak pekena ikan salai yummy.... Selesai makan kami pon terus ke hotel untuk check in...Destinasi Hotel Orchid lah... Malam tue bawak jenjalan sekitar jam gadang jew..

Keesokan harinya barulah seharian kami mulakan destinasi perjalanan... Macam2 tempat kami bersiar2.. Destinasi pertama Lobang Jepang dan Ngarai Sianok,kat sini adalah tinggalan sejarah sewaktu zaman jepun dulu. Seterusnya kami ke Danau Maninjau tengok permandangan danau, View kat sini memang cantik sangat2... Kami juga singgah di Pandai Sikek tempat tenunan, dan Toko Selindung Bulan milik Pak Hendra dan Ibu Musni.. Sudah bertambah mesra dengan mereka nie sebab saban tahun pasti ketemu.... dan Destinasi terakhir Singgah di Kilang Kopi KINIKO... Dapatlah minum kopi dan santai bersama Pisang Salai yang memang sedap. berbeza juga dengan pisang salai bandung tau!!.....Pulang ke Hotel terus capek... Malam tue kami layan Nasi Goreng Pak Ajo dan Martabak Mesir (martabak ler.. cuma takde kari jew sebab makan ngan kuah kicap cili api). Kami jalan2 juga di sekitar jam gadang untuk menikmati permandangan malam. Balik hotel apa lagi tidolah.......