WeLCoMe To My Blog

Wednesday, April 4

Minah Kilang

N.E.C itulah nama tempat kerjaku selepas tamat sekolah menengah... 3 tahun aku bekerja disitu.. Banyak sungguh kenangan indah bersama teman2.... saat masuk kerja memang seronok pertama kali dapat pegang duit bulanan yang banyak hehehe... sebelum nie bantu pakcik saudara di kantin sekolah jer... Aku ketika temuduga kerja kilang nie bersama sahabatku effa dan sepupuku ayu... Kami pergi bersama ketika itu... Kebetulan ketiga2 kami dikatakan dapat kerja di NEC.... gembira sesangat... Kami perlu menghadiri seminar 2 minggu.. kemudian barulah kami ditempatkan di proses masing.. akhirnya aku ditempatkan di OGI 5 building.GL aku kak chandra... berkenalanlah dengan rakan2 kerja yang baru.. aku terpisah dengan effa dan ayu..mereka di 4 building...
Aku kene masuk 4 group... 6 hari kerja 2 hari cuti... begitulah seterusnya... memang letih dah masuk kerja shift nie... Kalau kerja pagi awal pagi lagi dah kene tunggu bas jam 5.30 pagi.. kalau petang pula waktu balik dah malam jam 12.00 malam.. bukannyer ada sesape tunggu pon. jalan2lah sorang2 blk umah. kebetulan rumah aku dekat jer ngan umah toke bas hehehe... mengantuk tue jangan cakaplah kan... aku di OGI kerja aku kene buat sampling test pada produk di mesin.. tempatnyer di bahagian testinglah...
Selepas staff testing habis jalankan mesin kita pon kenelah buat sampling test... senang jer kerja aku nie cuma terkejar2lah bila banyak mesin yg dh abiskan..aduh tk tau mana satu nak buat... lambat buat nanti susah pula pekerja testing capai target...erm... kelam kabut jugalahkan baru2belajar... tapi lama2 dh jadi mahir... Testing ni ader dua tingkat plak tue..Atas dan bawah... Ogi sampling kene dua orang jugaklah kan... mula2 partner aku salomee dan kemudian archana... seronok dengan mereka nie... peramah dan tak sombong..

Rakan2 di testing juga rapat denganku.. paling akrab dengan Kak Zarah, Kak Hasnah dan Ros... Itulah rakan karibku dalam proses... Kalau rehat mesti berempat... hehehe.. waktu tue kilang memang trend pakai tudung warna sama ikut group.. jadi kami berempat nie mesti pakai tudung sama.. seronok giler..hehehe... Kerja pon jadi seronok... Technician shift aku abg madi dan aching... selalu menyakat mereka.. Kalau mesin breakdown merekalah yang kene bantu...  Tak lama lepas tue OGI sampling dimansuhkan dan pekerja testing perlu membuat sendiri sampling mereka... Oleh itu aku berdua yang membuat OGI sampling nie kenelah membuat pilihan terus ke OGI atau ke testing.. Aku mengambil keputusan untuk terus di testing.. Maka bersamalah aku seterusnya di testing...
 Aku juga ada rakan naik bas yang menjadi teman baikku.. Kak Zura dan Ieda... seronok sesangat dengan mereka nie... Kalau naik bas mesti duduk sama2... mereka juga sama shift denganku... pergi dan balik pasti bersama... So sweet..
Aku dapat menghadiri dua kali Dinner anjuran NEC. Memanglah seronok.. Kenangan paling best apabila aku dapat masuk final karaoke NEC. berduet dengan abg zaidi suami kepada kak liza..kelakar rasanya masuk final... mcm tak caya plak... Taklah menang masa tue tapi dapat saguhati duit RM150 seorang..hehehe seronok rasanyer.. sebelum pertandingan dah dapat duit RM100Final dapat lagi..shoping sakanlah...hehehe.. rezki namanyer... jgn di tolak... Waktu tue aku berduet lagu juliana banos ngan inneundo jer... ramai jugalah yang buat persembahan malam dinner tue..
Semuanya kenangan indah buatku... Masih segar di ingatan... Dalam masa yang sama ku pon mencari kerja yang lain... Alhamdulillah rezki aku untuk bertukar haluan kerja... Aku pon menamatkan perkhidmatanku di NEC.. Selamat Tinggal NEC... Buat rakan2 kerja ku kenangan bersama korang tak mungkin aku lupakan... Aku nak share nukilan nie buat korang semua yang aku sayang......





Inilah mesin produk Matrik jagannku.. 4 buah semuanya...




Bersama teman proses..



No comments:

Post a Comment